מיני מעקף קיבה

על אף שהוא נקרא ניתוח מיני מעקף קיבה, תוצאותיו נחשבות לדרסטיות יותר מאשר ניתוח מעקף קיבה רגיל. ניתוח זה, מיועד להתמודדות עם עודף משקל קיצוני של BMI 40 ומעלה, ומבוסס על חלוקת הקיבה לשני כיסים, שהקטן ביניהם, בנפח כ-30 סמ"ק, נותר הכיס הפעיל לצורך עיכול המזון. צמצום נפח הקיבה מוביל להפחתת תחושת הרעב והגבלת קיבולת האכילה והעיכול, ובכך מוביל לירידת משקל.
ניתוח מיני מעקף קיבה הוא ניתוח שמבוצע בהליך שונה מניתוח מעקף קיבה, ולמעשה כלל לא מדובר בניתוח שנחשב ל"מיני" ביחס לניתוח הרגיל בכל הקשור להיקף השינויים שעוברת מערכת העיכול ולהשלכות הניתוח. השימוש במונח מיני נובע מעצם העובדה שהניתוח פשוט יותר לביצוע ברמה הטכנית ולכן גם קצר יותר, אך כאמור, אין לכך כל קשר לעוצמת ההשפעה שלו. למעשה, ניתוח מיני מעקף קיבה מוריד את רמת הספיגה של המזון בעוצמה רבה יותר מאשר ניתוח מעקף קיבה רגיל, ולמעשה נחשבת תוצאה זאת לסיכון עבור המטופל, שכן אי ספיגת מזון, משמעותה גם אי ספיגת ערכים תזונתיים כמו ויטמינים ומינרליים.

ניתוח מיני מעקף קיבה דומה ברובו להליך המבוצע לניתוח מעקף קיבה רגיל. גם במקרה זה מחולקת הקיבה לשני כיסים נפרדים, אחד גדול יותר ואחד קטן, כשהכיס הגדול שנוצר יוצא למעשה מכלל שימוש, וכל שצריך לעשות הוא לדאוג לפינוי מיצי הקיבה ממנו. את פעולת העיכול מבצעת מערכת העיכול בכיס הקטן שנוצר, ובכך למעשה הופכת קיבולת האכילה של המטופל למצומצמת מאוד. כדי להבין את היקף ההגבלה יש להבין שנפחו של הכיס הקטן, שנותר פעיל הוא כ-30 סמ"ק, בעוד שהנפח המקורי של הקיבה עומד על 1,000-1,500 סמ"ק. התוצאה הבלתי נמנעת היא אכילה מופחתת, ספיגה מופחתת של שומנים ופחמימות, וירידה דרסטית במשקל עד כדי 70%-80% מעודף המשקל.

מהו ההבדל בין ניתוח מיני מעקף קיבה לניתוח מעקף קיבה רגיל?

אם בסופו של דבר, התוצאה של ניתוח המיני היא קיבה פעילה קטנה יותר שמושגת באמצעות חלוקת חלל הקיבה לכיס גדול ולכיס קטן, מהו למעשה ההבדל בין ניתוח מיני מעקף קיבה לניתוח מעקף קיבה? ובכן, ההבדל הוא בעיקר בהתאמת המעי לשינוי שמבוצע בקיבה. בעוד שבניתוח מעקף קיבה רגיל מבוצעת קטיעה של המעי הדק לשני חלקים, שישרתו לכאורה את שני הכיסים שנוצרו, הרי שבניתוח מיני מעקף קיבה, מבצע הרופא פתח במעי במרחק של כ-2 מטרים מהקיבה, ואת הפתח הוא מחבר לכיס הקיבה הגדול, שישמש לצורך ניקוז נוזלי הקיבה.
אחד החששות שהועלו בזמן פיתוח טכניקה זו, נסוב סביב עליית מיצי המרה דרך החיבור שנוצר, חזרה אל הקיבה. בפועל, ולאור הניסיון שנצבר בתחום, חשש זה כמעט ואינו קיים היום, ולמעשה פינוי הנוזלים בצורה זו מבוצע בצורה אפקטיבית יותר. במידה וחשש זה מתממש, נוצר אפקט שנקרא ריפלוקס מרתי, כשהשכיחות שלו הוא כ-1% מהמנותחים. במקרה כזה, יש צורך לבצע ניתוח נוסף לתיקון הבעיה, כשהתיקון הוא למעשה הפיכת מעקף המיני למעקף קיבה רגיל.

מהם היתרונות והחסרונות של ניתוח מיני מעקף לעומת מעקף רגיל?

בבחינת היתרונות והחסרונות של ניתוח מיני מעקף קיבה, ניתן לציין שני יתרונות מרכזיים, שחשיבותם היא עניין סובייקטיבי:

  • כולל תהליך השקה אחד (מלשון שק), במקום שתי השקות כפי שמבוצע בניתוח הרגיל
  • הניתוח הוא קצר יותר, וגם הוא מבוצע באמצעות לפרוסקופיה

יתרונות אלה מתווספים ליתרונות המובנים של ניתוח מעקף קיבה, כדוגמת הגבלת קיבולת העיכול, ירידה בהפרשת הורמון הרעב, גרלין, וירידה של 70%-80% מעודף המשקל.
לעומת יתרונות אלה, קיימים גם חסרונות שכדאי לבחון, וכוללים:

  • תת ספיגה של ויטמינים ומינרלים
  • צורך בביצוע בדיקות דם תדירות ונטילת תוספי תזונה לכל החיים
  • במקרים מסויימים, ובמיוחד כשלא מבוצעות בדיקות דם ולא נלקחים תוספי תזונה כנדרש, יכולים להיווצר חסרים תזונתיים חמורים
  • ניתוח המיני הוא דרסטי וקיצוני יותר מן הרגיל, ועל אף שתוצאותיו אפקטיביות יותר בהיבט של הורדת המשקל, ההשלכות יכולות להיות קיצוניות מדי עבור מטופלים מסויימים

כיצד מבוצע הניתוח?

הניתוח מבוצע בצורה זהה לניתוח מעקף רגיל, באמצעות טכניקת הלפרוסקופיה. במסגרת הניתוח מבוצעים כ-8 חתכים קטנים באזור הבטן, דרכם מוחדרים צינורות דקיקים עם אמצעי תאורה, מצלמה וכלי ניתוח זעירים. בסיוע צוות הניתוח, מרים הרופא את הכבד ומפלס את דרכו לאזור הקיבה והמעי, שם הוא מבצע את ההליך שתיארנו לעיל. לאחר הניתוח צפויים כאבים קלים שניתן להתמודד איתם בעזרת משככי כאבים, וכעבור כשבוע עד שבועיים, ניתן לחזור לפעילות מלאה.

טיפולים נוספים

בקע

בקע, או הרניה, הוא קרע במעטפת הרקמות סביב איבר פנימי,

כיס המרה

כיס המרה הוא איבר קטן שתפקידו בגוף הוא שולי. בניגוד

מעקף קיבה

ניתוח מעקף קיבה הוא ניתוח, המיועד להתמודדות עם השמנת יתר

שרוול קיבה

שרוול קיבה הוא ניתוח המיועד לטיפול בעודף משקל חריג, ונחשב